Кожен пасажир після авіаперельоту під час отримання своїх речей на багажній каруселі в аеропорту може зіткнутися з тим, що валіза або сумка пошкоджені.
Це можуть бути як відламані колеса, ручки, тріснутий корпус або порвана оббивка. Від грубого поводження з валізою не врятує жодний чохол чи поліетиленова плівка. Вони можуть захистити тільки від того, щоб сумка не забруднилася.
Так що ж робити, якщо ваша валіза викотилася на багажну карусель не в тому вигляді, в якому ви її здавали в аеропорту вильоту? Я спитав про це українське представництво Turkish Airlines.
Насамперед пасажир, якщо помітив якісь проблеми зі своїм багажем, повинен до виходу із зали прильоту звернутися до офісу Lost & Found, який обслуговує авіакомпанію, та скласти акт про пошкодження багажу «Damage Property Report» (скорочено DPR) . Якщо цього зробити, то претензія розглядатися нічого очікувати, т.к. багаж може бути пошкоджений за межами аеропорту.
Якщо валізу можна відремонтувати, то пасажиру слід сфотографувати його та отримати чек від майстерні. Якщо валіза не підлягає ремонту, її необхідно сфотографувати і прикласти чек про її покупку. Після цього на сайті авіакомпанії необхідно заповнити спеціальну форму англійською мовою та додати документи.
У першому випадку авіакомпанія компенсує ремонт, у другому виплатить компенсацію або надасть нову валізу.
Залежно від того, якою авіакомпанією ви летіли, спосіб подання претензії на компенсацію може відрізнятися. Це може бути вимога надіслати письмову претензію поштою, заповнити форму на сайті авіаперевізника або надіслати претензію електронною поштою.
Але є загальний механізм, який передбачає, якщо після отримання багажу в аеропорту пасажир помітив якісь пошкодження, він повинен відразу ж скласти акт «Damage Property Report», інакше компенсацію отримати не вдасться.
Дія перша - служба розшуку авіабагажу "Lost & Found". Зазвичай цей відділ розташований у залі прильоту та працює цілодобово. Співробітники цієї служби обов'язково попросять вас пред'явити авіаквиток з наклеєною багажною биркою. Там же ви оформите акт Property Irregularity Report (PIR), який підтверджує, що ви не отримали власний багаж після прильоту.
У документі необхідно вказати: ПІБ, маршрут, на який було оформлено авіаквиток, відомості про багаж (форма, колір, габарити, відмітні ознаки тощо), контактні дані, адреса доставки. Також вам запропонують заповнити митну декларацію, до якої потрібно внести список речей, які знаходились у сумці та їхню вартість.
Якщо ви не знаєте мови країни, де стався цей інцидент, тоді документи потрібно заповнювати англійською. Коли акт буде складено, вам буде видано ідентифікаційний номер заявки на пошук. По ньому ви зможете відслідковувати долю загублених речей на сайті авіакомпанії або за допомогою сервісу World Tracer. Важливий момент – збережіть копію PIR, а також авіаквиток та багажну бирку, вони можуть стати в нагоді в майбутньому.
Дія друга – нескінченні дні очікування. Не турбуйтеся раніше часу, за статистикою 85% загубленого авіабагажу знаходиться протягом 1-3 днів. Якщо це станеться, то вам привезуть його в зазначене в акті місце або ви самі заберете його з аеропорту.
У другому випадку вам необхідно мати з собою паспорт, PIR та митну декларацію. Також збережіть чеки, що підтверджують транспортні витрати на дорогу до аеропорту – їх зобов'язані вам компенсувати. Якщо ви відчайдушний «везунчик» і 21 день пошуків не дав результатів, багаж вважається загубленим.
Дія третя – оформлення претензії. Вам необхідно написати в авіакомпанію, де ви купували доленосний авіаквиток, письмову претензію про відшкодування збитків у зв'язку з втратою валізи. Документ можна скласти та подати авіаперевізнику протягом двох років після інциденту. До цієї претензії потрібно додати авіаквиток, PIR, митну декларацію та всі документи, що стосуються справи.
Дія четверна - компенсація. У разі затримки авіабагажу солідні авіакомпанії відразу пропонують пасажиру певну суму грошей (не більше 250 USD) для покупки речей першої необхідності або самі видають ці предмети.
Також можливий варіант, що авіаперевізник поверне вам гроші, які ви змушені були витратити (першого дня після втрати дорожньої сумки зберігайте всі чеки). Врахуйте, що вартість одягу купленого вами відшкодуватиметься лише наполовину. Якщо ви втратили його дорогою додому (тобто ви не змогли забрати валізу в українському аеропорту), то про матеріальну допомогу взагалі можете забути.